Зашто је овај мастер програм све што треба једном “квантитативном” психологу? - Званична блог страница мултидисциплинарних Студија при Универзитету у Београду

Зашто је овај мастер програм све што треба једном “квантитативном” психологу?

Autor:
Исидора Гатарић
Исидора Гатарић

У целом свом школовању и бављењу науком нисам наишла на већу колегијалност како међу студентима, тако и међу професорима. Не могу да се сетим ситуације да је неко од студената моје генерације остао без одговора на неко питање, да му колеге или професори нису указали помоћ са овладавањем градива, да му није дата прилика да искаже своје мишљење на предавању и слично.

Сећам се да је био август 2016. године. Седим у канцеларији у Истраживачкој станици Петница, где долазим као стручни сарадник већ неколико година. У паузама док спремам предавање које треба да одржим полазницима, размишљам о томе како завршавам студије психологије, обожавам истраживања, податке, когнитивну психологију, психолингвистику, али да не знам где да наставим своје школовање. Желела сам да пронађем начин да некако објединим своја три истраживачка интересовања: психолингвистику, когнитивну психологију (акценат на процесу учења) и рачунарство (прецизније, вештачку интелигенцију). У једном тренутку ми колега говори: “Па, погледај онај нови интердисциплинарни мастер програм Рачунарство у друштвеним наукама, мени делује да је тај програм за тебе.” Отварам сајт мастер програма и крећем да читам силабус, одушевљење расте, што због тога што су предмети сјајно одабрани (по мом укусу), што због тога што ми се чини да сам коначно пронашла неки мастер програм на којем бих могла да учим ствари које ме СТВАРНО интересују. Када се отворио конкурс, послала сам пријаву, упала на буџет и тада креће ова прича.

Пре свега, морам да нагласим да никада у целом свом школовању и бављењу науком нисам наишла на већу колегијалност како међу студентима, тако и међу професорима. Не могу да се сетим ситуације да је неко од студената моје генерације остао без одговора на неко питање, да му колеге или професори нису указали помоћ са овладавањем градива, да му није дата прилика да искаже своје мишљење на предавању и слично. Иако су сви, али стварно сви, професори који су мени предавали на овом мастеру изузетно посвећени својим предавањима, те бих за свакога могла да напишем посебан блог пост са похвалама, мораћу да издвојим један конкретан пример. Један од најзанимљивијих предмета које сам слушала на мастеру је Рачунарски подржано учење, који предају проф. Девеџић и остали професори из Лабораторије за вештачку интелигенцију. Иако се на том предмету нисмо претерано дотицали тема из области вештачке интелигенције, доста смо причали са професором Девеџићем о разним темама које нас интересују, а које су, наравно, у вези са мастер програмом (и музиком :-)). Осим тога што ме је одушевио професоров приступ предавањима и још више приступ студентима (а морам да нагласим то да верујем да би сваки студент хтео да има таквог професора), одушевиле су ме и неке AI теме које смо спомињали на предавању. Све то довело је до тога да питам професора да идем на нека предавања из те области на ФОН-у и да радим студентску праксу код њих, о чему је мало и било речи у претходном посту, да не дужим :-). Такође, не треба да наглашавам да сам пожелела да радим и мастер рад из те области, те да једва чекам јесен, када ћу имати више времена да му се интензивно посветим, па да ћу у неком следећем блог посту да пишем о томе како је мастер одбрањен, а ја планирам следећи корак у свом образовању. 🙂 Такође, као студент овог мастер програма добила сам и SAKURA стипендију, која омогућава студентима да спроведу неки самосталан пројекат и на тај начин кроз практичан рад науче више о стварима које их интересују (да ли треба да напоменем да сам смислила рад који повезује три ствари које мене интересују?!). 🙂

Што се тиче самих знања, научила сам свашта ново (поготово на часовима Python-a), а постојећа знања из области статистике сам додатно утврдила, пошто сви психолози (а посебно ми који смо одабрали Истраживачки модул) током студија имамо четири обавезна предмета из статистике (и отприлике исто толико изборних), те нам SPPS и R нису непознати. Управо за нас овај мастер је савршен, јер омогућава две ствари: сагледавање досадашњих знања из перспективе професора који су чисто рачунарског усмерења (професори су са ФОН-а) и додатно усвајање нових знања. Самим тим, код студената се подстиче интердисциплинарни приступ темама које их интересују, што је и поента овог мастер програма. Такође, имала сам прилику да слушам и неке теоријске предмете (Увод у когнитивну лингвистику), који су ми отворили неке потпуно нове видике о језику, што је једна од многих потврда које иду у прилог томе да је интердисциплинарност у образовању нешто најбоље што млад студент може себи да пружи.

И за крај, пошто је већ апсолутно јасно колико сам ја задовољна овим мастер програмом, надам се да ће они који буду прочитали овај блог пост бити охрабрени да се упусте у нове рачунарске авантуре, те да своја досадашња знања допуне новим, која им овај мастер може пружити. Наравно, све то уз паузу у току предавања у прелепом дворишту Ректората.












Рачунарство у друштвеним наукама

Студијски програм Рачунарство у друштвеним наукама осмишљен је као програм у коме би студенти који су завршили основне академске студије у некој од области друштвених наука (правне науке, економске науке, филозофија, психологија, социологија, демографија…), савладали коришћење савремених рачунарских технологија у друштвеним наукама. Студенти стечена знања могу применити уз коришћење савремених Интернет технологија и сервиса, разних софтверских алата, као и на начин који је обогаћен квантитативним анализама.

Потреба за студијским програмом проистиче из чињенице да је све већа потражња за стручњацима из области друштвених наука који у свом послу интензивно користе савремене технологије. Понуда послова, кретања на тржишту, као и трендови у привреди, друштву, органима државне управе и другим јавним институцијама, недвосмислено указују на ту чињеницу. Студије су акредитоване за извођење на српском и енглеском језику.

Завршетком студија кандидати стичу академски назив Мастер рачунарства у друштвеним наукама.