Шта једна ФДУ-овка ради у ИТ стартапу и какве то везе има са Рачунарством? - Званична блог страница мултидисциплинарних Студија при Универзитету у Београду

Шта једна ФДУ-овка ради у ИТ стартапу и какве то везе има са Рачунарством?

Autor:
Кристина Николић
Кристина Николић

Последње истраживање ИКТ сцене у Србији, поред приказа слике и прилике растућих трендова у овом сектору, доноси нам и податке да је од недавно извоз софтвера у Србији надмашио извоз малина и кукуруза. Извесно је да смо пре неког времена доспели до тачке у којој потражња за ИТ стручњацима премашује понуду на тржишту рада те тако данас Србији недостаје 30.000 ИТ стручњака из најразличитијих области и дисциплина. Да ли је ово тржишна прилика за друштвењаке и за све оне који не би да кодирају, а ипак би да буду део дигиталне револуције? Инспирацију можемо потражити у каријерној причи једног друштвењака као ИТ предузетника на мултидисциплинарном студијском програму Рачунарство у друштвеним наукама.

photo source: www.pexels.com

Чему мултидисциплинарност и како је то повезано са темом?

Када сам давне 2011. године, као студенткиња завршне године Менаџмента и продукције у култури на Факултету драмских уметности (ФДУ), заједно са групом студената других факултета покренула Strawberry energy, једно од главних питања са којим сам се готово свакодневно сусретала било је:

“Шта једна ФДУ-овка, друштвењак ради у ИТ стартапу?”

Ослањајући се на своју интуицију и успешне примере које сам налазила на Интернету, говорила сам о предностима постојања мултидисциплинарних тимова, сагледавања и решавања проблема применом различитих перспектива и  дисциплина и широког спектра знања једног таквог тима. Нисам имала године радног искуства да то докажем. Међутим, веровала сам да уколико не желимо само да извршавамо нешто што нам неко трећи сервира као захтев, већ желимо да стварамо нешто истински иновативно и креативно што доноси вредност и промену у друштву, потребни су нам оспособљени мултидисциплинарни тимови и њихови увиди из спектра од емиријских до егзактних сазнања.

Четири и по године од мог ступања у Strawberry, једног поподнева када смо прослављали битан међународни успех наше фирме, пролетела ми је мисао да сам као у каквој игрици направила читав један круг – од иницијалне идеје и скица до готовог производа на тржишту, оформљеног тима и првих озбиљних зарада и инвестиција. Осетила сам да је време да се вратим школској клупи и нађем начин да и кроз формални систем образовања заокружим своју причу друштвењака у ИТ сектору. Скролујући свој Feed на Facebook-u угледала сам оглас за Упис прве генерације новог студијског програма Рачунарство у друштвеним наукама. Већ по називу програма нисам имала сумње шта је мој наредни корак.

 

Сусрет светова – друштвењаци и рачунарство

Студије су прошле брзо и без већих потешкоћа. На самом почетку оно што ми се посебно свидело била могућност бирања изборних предмета из широког спектра дисциплина. Тако, студенти могу програм да прилагоде својим потребама и жељама и да поред два обавезна предмета (Савремене рачунарске технологије и Квантитативно моделирање у друштвеним наукама) изаберу још додатна три. Одлучила сам се за ИКТ и Одрживи развој, Рачунарску анализу друштвених мрежа и Технолошки подржано учење. Саставила сам своје изборне предмете тако да мени блиску област одрживог развоја додатно продубим, да моју љубав према комуникацијама и друштвеним мрежама унапредим новим алатима за анализу и да за крај кроз трећи предмет – рачунарски подржано учење, закорачим у нову тему и некако је повежем са својим досадашњим знањем и професионалним искуством. Тако су се ствари и одвијале, будући да сам за мастер рад изабрала да радим на теми из тог предмета под будним и стрпљивим оком ментора др Владана Девеџића, иначе доктора електротехнике и координатора читавог мастер програма.

Избором теме: “Рачунарски подржано учење и стварање нових персоналних окружења за учење у градовима будућности” спојила сам информално е-учење, ИКТ и паметне градове. Писала сам о искуственом е-учењу служећи се мобилним и Web апликацијама, а кроз практични рад приказала сам процес израде једног таквог софтверског решења из угла вође пројектног тима. Сам процес истраживање теме, рада на мастер тези и писања рада био је приличан изазов за мене. За друштвењака који је у својој области написао много семинарских радова и чланака, истраживање и писање на граници са рачунарским наукама било је удар на мој дотадашњи начин рада, стил писања, али и на моје самопоуздање. Срећом, добрим педагошким приступом као и посвећеношћу и упорношћу мог ментора, мог мастер рад је на крају читавог тог процеса задовољио највише стандарде.

И поред бројних итерација рада, небројених коментара и многих непроспаваних ноћи, када сам се питала да ли истраживачки процес заправо има смисла, сама одбрана рада донела је очекивану сатисфакцију са обе стране катедре. Чини ми се да смо били поносни. Чланови комисије са свеобухватним резултатом, ја на себе што сам се ухватила у коштац са захтевном темом, а ментор јер се “изборио” са мном, друштвењаком и открио ми читав нови свет који може даље да истражује и унапређује.












Рачунарство у друштвеним наукама

Студијски програм Рачунарство у друштвеним наукама осмишљен је као програм у коме би студенти који су завршили основне академске студије у некој од области друштвених наука (правне науке, економске науке, филозофија, психологија, социологија, демографија…), савладали коришћење савремених рачунарских технологија у друштвеним наукама. Студенти стечена знања могу применити уз коришћење савремених Интернет технологија и сервиса, разних софтверских алата, као и на начин који је обогаћен квантитативним анализама.

Потреба за студијским програмом проистиче из чињенице да је све већа потражња за стручњацима из области друштвених наука који у свом послу интензивно користе савремене технологије. Понуда послова, кретања на тржишту, као и трендови у привреди, друштву, органима државне управе и другим јавним институцијама, недвосмислено указују на ту чињеницу. Студије су акредитоване за извођење на српском и енглеском језику.

Завршетком студија кандидати стичу академски назив Мастер рачунарства у друштвеним наукама.